تبديل در بازاريابي (conversion) چه اهميتي دارد؟
تبديل در بازاريابي (conversion) چه اهميتي دارد؟
در بازاريابي آنلاين، فرآيندهايي که منجر به نتيجهگيري مشخص ميشوند، تبديل ناميده ميشوند.
کاربران از بازديدکنندگان يا افراد علاقه مند به خريداران يا مشتريان تبديل مي شوند. در اصطلاحات فني نيز در اين زمينه گفته مي شود که کاربران “تبديل” مي کنند. تبديل يک KPI مهم براي وب سايت هاي تجاري است. به منظور اندازه گيري کارايي اقدامات تبليغاتي يا اقدامات سئو، اغلب نرخ تبديل تعيين مي شود.
يک تبديل مي تواند به روش هاي مختلفي انجام شود و علاوه بر خريد در يک فروشگاه آنلاين، مي تواند شامل يک اشتراک خبرنامه نيز باشد. زير حوزه بهينه سازي موتور جستجو بهينه سازي تبديل يا بهينه سازي نرخ تبديل است.
انواع تبديل در بازاريابي آنلاين
انواع مختلفي از تبديل ها وجود دارد که وب سايت مهدي نجاري مي توانند آنها را بشمارند. هميشه نبايد در مورد تبديل افراد علاقه مند به خريداران باشد. تبديل بازديدکنندگان به افراد علاقه مند نيز مي تواند به عنوان تبديل به حساب آيد.
تبديل کاربران يک موتور جستجو به بازديدکنندگان يک وب سايت: در اين حالت، هر بازديد از وب سايت قبلاً تبديل خواهد بود.
- تبديل بازديدکنندگان به مشترکان يک خبرنامه.
- تبديل گيرندگان خبرنامه به خريدار.
- تبديل مشتريان گاه به گاه به مشتريان عادي
- تبديل بازديدکنندگان به علاقهمنداني که فرم تماس يا درخواست را پر ميکنند. در اين مورد، تبديل با ليد همپوشاني دارد، که يک شروع تماس براي خريداران بالقوه است.
- تبديل کاربراني که شماره تلفني را در وب سايت جستجو مي کنند و تماس مي گيرند.
اساساً بستگي به اهداف شرکت شما دارد که کدام عملکرد کاربران به عنوان تبديل ثبت مي شود. با اين حال، در تجارت الکترونيک، تبديل تقريباً هميشه معادل خريد است.
محاسبه نرخ تبديل
نرخ تبديل نسبت اقدامات تعريف شده به بازديدکنندگان واقعي وب سايت ضرب در 100 است. بنابراين نرخ تبديل هميشه به صورت درصد داده مي شود.
يک مثال: يک شرکت در وب سايت خود 1000 بازديد کننده دارد. تبديل زماني تعريف مي شود که کاربر محصولي را خريداري مي کند. از هر 1000 کاربر، 10 نفر مقاله را به صورت آنلاين خريداري مي کنند. سپس نرخ تبديل به صورت زير محاسبه مي شود:
10 اقدام / 1000 کاربر * 100 = 1.0 درصد. در اين صورت نرخ تبديل 1 درصد خواهد بود.
اينکه کدام نرخ تبديل واقعا خوب يا بهتر است بد است بستگي به تبديل تعريف شده در هر مورد، صنعت و پيشنهاد در تجارت الکترونيک دارد. به عنوان مثال، در تجارت آنلاين، يک فروشگاه اينترنتي با اقلام با قيمت بالا تمايل به دستيابي به نرخ تبديل کمتري در رابطه با خريد دارد.
از طرف ديگر، يک وب سايت با موضوع فعلي با لينک دانلود به يک کتاب الکترونيکي رايگان، در صورتي که دانلود به عنوان تبديل حساب شود، نرخ تبديل قابل توجهي بالاتري خواهد داشت.
بهينه سازي نرخ تبديل
وقتي صحبت از پيشنهادات تجاري در وب مي شود، بهينه سازي نرخ تبديل نقش مهمي ايفا مي کند. در نهايت، بهينهسازي يک وبسايت و بازاريابي تماماً مربوط به دريافت هرچه بيشتر ترافيک واجد شرايط است. بنابراين، توليد ترافيک اولين بخش از بهبود نرخ تبديل است. در مرحله دوم، کاربر محتواي موجود بايد متقاعد شود که يک تبديل را انجام دهد.
در نهايت، عوامل ديگري نيز وجود دارند که در بهبود نسبت بازديدکننده به تبديل نقش دارند:
- سرعت بارگذاري: هر چه يک وب سايت سريعتر بارگذاري شود، تجربه کاربري بهتري خواهد داشت. شانس اينکه کاربران در وب سايت بمانند و از آن خارج نشوند به همان ميزان افزايش مي يابد. به نوبه خود، هر چه مدت بيشتري در سايت بمانند، شانس تبديل بيشتر است.
- بازاريابي محتوا: ارائه سرنخ هاي واجد شرايط براي بهبود نرخ تبديل مهم است. هرچه محتوا بهتر با هدف کاربر مطابقت داشته باشد، احتمال اينکه کاربران تبديل شوند بيشتر است.
- Call-to-Action: زماني که از بازديدکنندگان خواسته مي شود تا اقدامي را در يک وب سايت انجام دهند، اين احتمال افزايش مي يابد که واقعاً اقدام مورد نظر را انجام دهند. اعلاني مانند «اکنون بخريد» يا «اکنون مطالعه را دانلود کنيد» در واقع ميتواند اقدام را تشويق کند.
- فرآيندهاي سبد خريد ايمن و بدون عارضه: در تجارت الکترونيک، فرآيند سبد خريد يکي از دشوارترين حوزههاي سفر مشتري است. زيرا در اينجا مشتريان بايد داده هاي شخصي و داده هاي پرداخت خود را وارد کنند. هرچه سطح اعتماد به سايت بالاتر باشد و کل فرآيند سادهتر باشد، مطمئنتر از خريد مشتريان (در اين مورد، تبديل) است. بنابراين تجار آنلاين علاقه زيادي به بهينه سازي نرخ تبديل در حوزه تراکنش هاي پرداخت دارند.
- تست A/B: طرحبنديها يا محتواي مختلف را ميتوان در يک وبسايت در يک دوره زماني آزمايش کرد. سپس ارزيابي مي شود که کدام نوع تبديل هاي بالاتري را به دست آورده است. همين امر در مورد صفحات فرود نيز امکان پذير است.
ابزار اندازه گيري تبديل
يک conversiom را مي توان با يک ابزار تجزيه و تحليل وب رايج مانند Google Analytics اندازه گيري کرد. براي رديابي خريدها، ابتدا بايد رديابي تجارت الکترونيک را راه اندازي کنيد. در غير اين صورت، به اصطلاح “اهداف” را مي توان در باطن برنامه تعريف کرد. همچنين امکان نظارت به اصطلاح “رويدادها” وجود دارد.
اگر حساب Google Analytics به يک حساب Google Ads مرتبط باشد، اهداف را مي توان به عنوان تبديل به Ads منتقل کرد. از برنامه تبليغاتي مي توان براي ثبت ساير تبديل ها مانند تماس ها يا ارسال فرم تماس نيز استفاده کرد. براي اين منظور معمولاً بايد يک کد رهگيري جداگانه در کد منبع صفحه مورد نظر درج شود.
https://successful-desert-bca.notion.site/6130c68ceb1f48f698c1843918bc1a2e
https://www.merchantcircle.com/blogs/faheem-new-york-ny/2022/8/-/2283386
https://all4webs.com/faheemkhatri4/persion.htm?56895=57467
https://squareblogs.net/o2fr970ulp
http://www.fxstat.com/en/user/profile/Faheemkhatri4-278208/blog/37132733-